clixsense

Isnin, 6 Ogos 2018

Komunis Pilihan Rakyat Malaysia.... ?

Negara kita dikelilingi oleh jiran yang mengamalkan sistem pemerintahan pelbagai ragam, Myanmar sebuah Republik dipengaruhi tentera dan Canselor, Thailand dikuasai tentera yang taat kepada Raja, Singapura sebuah Republik yang mempunyai Presiden tetapi Perdana Menteri lebih berkuasa, Filipina juga mengamalkan kerajaan Republik tetapi tanpa Perdana Menteri, Indonesia juga sebuah republik demokrasi seperi Filipina yang kuasa dipegang oleh Presiden, Brunei sebuah negara monarki mutlak, Kemboja sebuah negara Raja Berperlembagaan mirip Malaysia, Laos dan Vietnam pula adalah 2 buah negara Sosialis dengan Setiausaha Agung parti sebagai kuasa paling berpengaruh dalam negara. Keunikan negara kita adalah terdapatnya gabungan sistem bernegara seperti negara- negara tersebut, Malaysia mengekalkan Raja seperti Thai, kemboja dan Brunei, Perdana Menteri yang menguruskan negara seperti Singapura dan Kemboja, berpandukan Rukun Negara sebagaimana Panca Sila di Indonesia, Malaysia juga mempunyai dewan suara rakyat sebagaimana Laos dan Vietnam tetapi Malaysia tidak mempunyai tentera yang menguasai seperti berlaku di Thailand.

Beberapa hari lalu berada di sebuah daripada 5 buah negara ( China, Korea Utara, Cuba, Laos & Vietnam ) dunia yang masih mengamalkan ideologi komunis iaitu Vietnam. Di Malaysia pada ketika ini sedang hangat dengan pelbagai masalah selepas kemenangan parti- parti dalam Pakatan Harapan. Pelbagai isu serta hal yang dulunya dianggap selesai dan tidak berbangkit kembali diketengahkan seperti pengiktirafan kepada perjuangan Parti Komunis Malaya (PKM). Sebelum Tanah Melayu merdeka PKM adalah satu daripada parti berhaluan kiri yang mendesak untuk mencapai kemerdekaan secara kekerasan sebagaimana juga Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Angkatan Pemuda Tanah Air Melayu (PETA), Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) juga Parti Hizbul Muslimin. Disebabkan parti -parti ini bersikap melawan penjajah maka usaha mereka tidak disukai dan pada 1948 parti- parti tersebut diharamkan tetapi PKM meneruskan matlamat mereka masuk ke hutan untuk berjuang secara gerila.

Perjuangan PKM di Malaysia tidak boleh disamakan dengan komunis di Vietnam, Komunis Vietnam diterima sebagai pejuang kemerdekaan rakyat kerana di bawa oleh Ho Chi Minh yang dari awal lagi menerima dan aktif dengan idea Marx- Zedong, Ho Chi Minh adalah pengerak komunis dunia yang bersama- sama menubuhkan kerajaan komunis di Soviet dan Cina, Kejayaannya memerdekakan Vietnam daripada Perancis dialu alukan oleh rakyat, atas kelebihannya sebagai pengerak bersama Komunis Antarabangsa (Comintern) sudah tentu Vietnam ingin ditadbir dengan acuan Marx, malangnya tidak semua bahagian Vietnam sehaluan dengan Ho Chi Minh, Vietnam di selatan dipengaruhi oleh Amerika dan menyekat usaha Kemerdekaan Vietnam secara menyeluruh sehingga tercetusnya Perang Vietnam yang berakhir tahun 1975 dan menjadi jolokan sebagai satu satunya perang yang Amerika dikalahkan. Ho Chi Minh diangkat sebagai wira walaupun pengakhiran perang itu Ho Chi Minh sudah meninggal dunia pada tahun 1969 lagi. Kemenangan komunis di Vietnam ini adalah atas bantuan Soviet dan China secara langsung ia menjadi medan perang Kapitalis barat dan Komunis. Sejuta tentera komunis gabungan China terbunuh di Vietnam berbaloilah jika Hanoi menjadi blok komunis.

Di Malaysia mutakhir ini beberapa individu yang lantang dan cenderung menyukai komunis antaranya Hishamuddin Rais, Mohamad Sabu, cucu pemimpin PKM Samsiah fakeh iaitu Jamaliah Jamaluddin, manakala DAP adalah organisasi politik di Malaysia yang strukturnya menyamai parti komunis. Pentadbiran baru kerajaan Malaysia di bawah Pakatan Harapan sedang menuju kearah unsur- unsur sosialis seperti slogan sama rata Malaysian Malaysia. Timbalan Speker dewan rakyat anak saudara pegasas PKM, Peguam Negara dan menteri Pertahanan juga adalah orang yang membela PKM, Pemimpin pemimpin kerajaan dari parti DAP sudah berani menidakkan bangsa Melayu sebagai bangsa yang lebih berhak ke atas Tanah Melayu, adakah boleh kita katakan kini penguasaan parti DAP dalam kerajaan Malaysia seumpama penguasaan Setiausaha Agong (Lim Guan Eng) parti komunis ke atas Presiden (YDP Agong) dan Perdana Menteri (Tun Dr Mahathir) di negara yang mengamalkan fahaman komunis.

Sebagaimana tuduhan PKM bahawa parti- parti politik yang direstui oleh Inggris seperti UMNO, MCA dan MIC adalah talibarut penjajah. Sejarah juga turut merakamkan bahawa PKM sebenarnya secara terang terangan bukanlah berjuang untuk rakyat, mereka berjuang untuk menubuhkan negara berideologi komunis, perjuangan mereka sejak awal adalah menerapkan fahaman sosialis, apabila mereka masuk ke hutan bukan sahaja untuk meneruskan rancangan menguasai tanah Melayu tetapi mempraktikkan buku merah Mao Zedong serta mendapat bekalan senjata dan bantuan dari China. PKM tidak menjadi talibarut Inggris tetapi mereka menjadi agen Komunis China, adakah perjuangan ini diterima sebagai perjuangan untuk rakyat Malaya yang kemudianya terus dengan cara kekerasan walaupun Tanah Melayu sudah merdeka tahun 1957 tetapi PKM memperhebatkan kempen keganasan kepada orang awam serta kemudahan kerajaan. PKM tetap berusaha biarpun Malaysia telah ditubuhkan pada 1963. Bolehkah mereka dianggap pejuang atau pengganas yang ingin menjajah sebagaimana Inggris menjajah sebelum negara merdeka ?

Vietnam memberi gambaran bahawa hampir setiap rakyat tidak ada perbezaan darjat, ekonomi hampir sekata, kebanyakan rakyat menggunakan motosikal sebagai pengangkutan utama. Pengunaan motokar diluluskan untuk kumpulan rakyat yang berpendapatan menengah dan tinggi tidak sebagaimana negara kita yang lebih terbuka. Rakyat Vietnam disediakan kemudahan asas agar tidak ada keinginan atau tuntutan yang lebih oleh rakyat. Rakyat disogokkan dengan semangat memuja pemimpin komunis, di mana- mana sahaja bahan propaganda di pamerkan agar rakyat sentiasa patuh dan berkorban untuk negara, Negara komunis mendidik rakyat agar memberi kepada negara dan tidak mempersoalkan apa yang pemimpin dan negara boleh berikan kepada rakyat, Tabung Harapan adalah contoh pemberian rakyat kepada negara bukan seperti BR1M di zaman BN yang mana hasil negara diagih kepada rakyat.

Di Vietnam kegiatan beragama masih diamalkan tetapi tanpa sokongan dan galakan kerajaan, dari masa ke semasa amalan beragama dan kitab suci tidak akan menjadi panduan hidup sebaliknya buku merah komunislah yang menjadi pegangan sementara patung patung ikon komunis serta jasad Ho chi Minh menjadi sembahan baru rakyat berideologi komunis. Komunis adalah satu sistem yang memberi kelebihan kepada golongan pemerintah tetapi menghambakan golongan rakyat. Ia menyediakan satu kerajaan semut yang mana ketua dan golongan atasan menikmati keselesaan sementara rakyat dikelas kelas kepada kelompok tentera, peniaga, buruh dan petani, potensi diri individu tidak dapat dibina, oleh kerana sisitem ini dirasakan tidak dapat memerdekakan jiwa manusia, Soviet Union runtuh, China membuka pintu kepada dunia sementara Vietnam pula lebih kepada "Komunis Kapitalis".



Dalam pemerhatian di bandar Saigon ini, saya mensyukuri Malaysia yang dibina dan diasaskan sistemnya oleh UMNO / BN, Negara kita terus memelihara amalan beragama, tidak perlu mencari kitab Karl Marx untuk mendisiplinkan dan memupuk kesetiaan kepada negara sehingga melampaui panduan Al-Quran dan kitab kitab agama lain dalam negara. 

Vietnam sedang berkembang pesat, orang asing datang bergembira dan berlibur tetapi rakyat kehilangan rasa dan jiwa bukan sahaja disebabkan trauma perang yang dahsyat tetapi juga kerana sistem komunis  yang menidakkan fitrah manusia. Lihatlah kehidupan dan bahasa badan mereka, kita akan nampak dan rasa inilah rakyat ala zombie yang dicipta oleh komunis. 





   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan