clixsense

Isnin, 7 November 2011

Sinar Harian akhbar alternatif buang masa...

Akhbar Sinar Harian diakui sebagai akhbar yang mempunyai pembaca yang besar dan permintaan semakin bertambah, operasinya dikembangkan ke hampir seluruh negara kerana populariti dan pendekatan yang berbeza daripada akhbar- akbar harian yang lain. Sinar Harian mula bertapak di Kelantan dengan permulaan harga 50 sen (samah jah) menjadikan akhbar itu laku seperti goreng pisang.. ia menarik perhatian dan mendapat pujian dari seluruh lapisan rakyat yang selama ini merungut dengan harga akhbar harian yang rata- ratanya melebihi RM1, selepas itu harga promosi tersebut meningkat dari semasa ke semasa menjadi 80sen dan RM1. Tidak mengapa rakyat masih lagi merasakan akhbar ini masih lagi murah dan duit sekeping RM1 tidak perlu ditambah.. pembaca masih senang menatap akhbar kecil ini tanpa berfikir kolum- kolum dan berita yang memerlukan pemikiran yang kritis.
Sinar Harian sebenarnya tidak ada pendirian yang tetap dalam menyebarkan pemikiran dan agenda syarikat.. apa yang utama adalah sambutan yang baik dan naskah habis dipasaran. Untuk itu kebebasan sebenarnya adalah terletak di tangan wartawan daerah masing- masing. Berita dan isu setiap daerah itu sebenarnya adalah pemikiran wartawan berkenaan. Kebiasaanya wartawan Sinar Harian adalah dari latar belakang yang pelbagai dan bermacam kepentingan. Sekiranya wartawan daerah adalah penyokong parti politik tertentu maka banyaklah berita yang disalurkan memihak kepada parti yang disukainya begitu juga tentang tokoh yang digemari, apa saja perkembangan seseorang tokoh atau individu yang berjaya menambat hatinya maka glamorlah orang iu.
Belum lagi tentang wartawan upahan atau diberi ganjaran yang memaksa berita tentang perkembangan si penyogok mesti dipaparkan walaupun kadangkala kelihatan bodoh dan mengada- gada. Bagi wartawan yang tidak berminat dengan politik pula hal- hal semasa hanyalah berita ringan tentang aktiviti NGO atau persatuan dan lebih menyampah adalah berita terlalu ringan seperti kambing beranak dan biawak dilanggar lori pun dimasukkan dalam berita daerah. Kesimpulannya Sinar Harian tidak memerlukan dasar utama yang menjadi garis panduan wartawannya.
Setelah terikat dengan pembaca yang syok sendiri dan bahan picisan di dalam Sinar Harian.. akhbar ini sebenarnya sebolehnya ingin mempunyai khalayknya sendiri iaitu pembaca yang tidak menyentuh akhbar parti PR seperti Roket, Keadilan ataupun Harakah juga ingin memikat pembaca yang rimas dengan Utusan Malaysia dan Berita Harian yang pada pandangan sesetengahnya ia  kembar Siam yang tidak pandai menghentam pihak lain secara terang biarpun umum mengetahui dua buah akhbar Harian itu mewakili suara kerajaan.
Berbalik tentang harga Sinar Harian barangkali sudah tiba masanya Sinar Harian mula melihat sambutan sedikit merundum dengan langkah mencari untung maksima secara menaikkan harga menjadi RM1.20 kini. Kita menjangka Sinar Harian tidak lagi menjadi pilihan utama memandangkan harga RM1.50 Utusan Malaysia boleh menyediakan pelbagai isi yang berilmu dengan halaman yang besar dan tebal bak kata orang tak habis baca atau kena baca setengah hari untuk semua paparan begitu juga untuk Berita Harian dengan gaya mudah dibawa seperti Harian Metro. tetapi pembaca masih berfikir dua kali untuk membaca suara parti dalam Harakah yang berharga RM2 tetapi mengundang pembaca jadi lemas dengan isu yang berpanjangan membenci dan mencemuh usaha kerajaan disamping mendabik dada sebagai yang terbaik. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan