clixsense

Isnin, 13 Mei 2013

Kenapa DSAI berjaya...

Hari ini adalah tanggal 13 Mei iaitu tarikh hitam dalam sejarah negara yang berlaku pada 1969 akibat daripada keputusan pilihanraya umum dua hari sebelum itu yang dilihat buat pertama kalinya kaum cina dapat menyaingi kerusi Perikatan terutama di negeri Selangor. Hari ini juga tarikh yang sama pergaduhan kaum tidak berlaku tetapi kegusaran Barisan Nasional akan sokongan kaum cina jelas berlaku. MCA ditolak hampir keseluruhannya oleh kaum cina begitu juga rakan- rakan parti cina yang lain di dalam BN.

Mahu tidak mahu itulah kejayaan DAP yang telah memikat sokongan kaum cina dan itu jugalah kejayaan yang dapat dilihat atas usaha Anwar Ibrahim yang bijak memainkan sentimen dan harapan kepada penentang dan pengikutnya. Apa saja skandal atau kes peribadi yang melanda dirinya tidak dapat mematikan langkah perjuangannya bahkan dia semakin liat untuk dilenyapkan oleh musuh- musuhnya. Bukan kerana dia pemimpin yang bersih dan berkebolehan membawa agenda pembangunan yang lebih baik tetapi kerana watak, pidato, jasa dan kelicikannya merebut setiap ruang lalai yang diberi oleh kerajaan BN tambahan pula kerja kritik dan bantah adalah kerja yang lebih mudah jika dibandingkan dengan kerja membina dan membimbing oleh parti yang memerintah. Dengan kata lain nafsu (negatif) berjumlah 9 dan akal (positif) itu 1 menyebabkan ramai yang lebih suka terjerumus dengan nafsu (negatif) jadi kemungkinan besar undi popular yang diperolehi oleh Anwar Ibrahim adalah didokong oleh unsur nafsu (negatif).
Berpunca daripada kecenderungan nafsu inilah BN sukar untuk menarik sokongan terutama golongan muda yang mana sikap memberontak, inginkan kelainan, mementingkan diri, melawan arus adalah sifat semulajadi darah muda. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan