clixsense

Rabu, 8 Mei 2013

Kelantan Tanpa Nik Aziz... kecelaruan bermula


Kerajaan baru kelantan tanpa penglibatan Nik Aziz secara langsung dijangka akan menyebabkan pentadbiran menjadi semakin celaru. Jika sebelum ini di bawah Nik Aziz sebagai Menteri Besar walaupun pentadbiran kurang cekap tetapi atas faktor Menteri Besar yang dihormati dan disegani  para exco dan pentadbir negeri tetap menjalankan tugas dengan bersopan dan tidak terlalu memperlihatkan kuasa dan kerakusan yang dimiliki walaupun unsur tersebut tetap ada. Selepas PRU 13 jawatan MB adalah dipertanggungjawab kepada Ahmad Yaakob yang dipercayai bekerja dalam diam dan tidak menonjolkan diri dalam isu perebutan kerusi MB sewaktu Nik Aziz masih sebagai ketua kerajaan negeri sebagaimana Husam Musa dan Nik Amar. Tetapi sekiranya mengikut pandangan ramai ahli PAS sendiri mereka lebih menggemari Nik Amar memegang jawatan MB berdasarkan hubungan keluarga dan penampilan lebih menghampiri cara Nik Aziz. 
Perkembangan yang tidak memihak kepada arkitek politik PAS di Kelantan iaitu Husam Musa yang dikatakan  oleh Menteri Besarnya, Ahmad Yakob bahawa Sultan Muhammad V di saat-saat akhir menolak nama Husam walaupun pemimpin PAS itu antara yang paling banyak berjasa kepada Kelantan sebelum ini.

Menurutnya, selain Husam, nama Adun Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman juga ada dimasukkan dalam senarai tersebut namun turut tidak mendapat persetujuan baginda.“Nama Husam atas sekali, yang keduanya exco lain termasuk Datuk Amar (Datuk Mohd Amar Nik Abdullah) dan ustaz Latiff (Abdul Latiff). Ini nama kita kemukakan untuk mendapat keizinan tuanku bagi pelantikan exco. “Apabila diangkat, tuanku tak naik (tolak) nama Husam dengan ustaz Latiff, turun (senarai nama dikembalikan) supaya proses semula tanpanya, ini yang memberatkan saya bagaimanapun mengingatkan kalau tidak ikut, tidak boleh angkat sumpah jadi angkatlah saya sebagaimana yang dipersetujui, masa itu sudah dekat pukul 4 petang,” katanya kepada media semalam. Kini ramai pihak dalam kalangan pejuang- pejuang pilihanraya PAS yang melenting bukan sahaja kerana keciciran Husam Musa tetapi juga cara pemilihan teraju negeri sehingga adanya penganjuran bantahan secara menyeluruh di negeri Kelantan.

Senario ini barangkali boleh menumbangkan negeri sekiranya perbezaan kerusi tidak banyak tetapi memandangkan BN hanya memperolehi 12 daripada 45 kerusi Dun menyebabkan BN hanya mampu menyaksikan pentadbiran oleh PAS yang kucar- kacir dan tidak terkawal, menyebabkan rakyat tidak memperolehi manfaat yang sebaiknya di bawah pentadbiran PAS Kelantan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan