clixsense

Ahad, 21 Ogos 2011

Ali Setan.. Jubah Yahudi dari Syria..


Tazkirah yang sering menjadi lumrah kebiasaanya adalah selepas maghrib atau solat subuh ataupun sekejap selepas solat asar dan zohor tetapi bekas artis yang disangka sudah matang dalam hidup ini rupanya tidak mengenali kebiasaan rakyat Malaysia terutama dalam bulan Ramadhan, amat jarang tazkirah dilakukan selepas solat Insyak apalagi ketika jemaah bersedia untuk berterawih, apakah begitu bermakna dan pentingnya tazkirah yang hendak disampaikan di masjid An -nur Kampung Melayu Subang hingga jemaah meluat dan seorang demi seorang meninggalkan masjid.. itu menghalau jemaah namanya.
Kenyataan berani dan kurang ajar artis yang pernah popular pada era 1980an, melalui filem Ali Setan ini adalah kenyataan yang meludah ke langit jatuh bertempek di muka sendiri. Apa yang nak dibanggakan oleh seorang yang pernah hidup dalam dunia bebas sepertinya.
Beliau yang bertahun di timur tengah barangkali sudah melihat tanah tumpah darahnya ini tidak mengamalkan pemerintahan yang sebenar, beliau dikatakan memperlekehkan Institusi Diraja tetapi lupa bahawa di timur tengah yang Islamnya lebih terserlah tetap mengekalkan sistem beraja seperti di Arab Saudi, Jordan, Kuwait, Oman, Qatar atau Bahrain malahan Institusi raja negara berkenaan yang mempengaruhi dan menjaga Islam sunnah wal Jamaah dengan sebaiknya lebih stabil daripada negara yang mengamalkan sistem Presiden seperti Iraq, Yaman, Libya, Mesir malahan negara Syria tempat beliau  merantau itu.. untuk apa beliau pulang ke Malaysia jika beliau mengagumi negara seperti Syria yang sedang kacau bilau sekarang ini. Menghina Institusi raja Melayu bererti menghina Melayu kalau hina Melayu teleklah kulit sawo matang dan hidung kurang mancung itu adakah beliau bukan Melayu yang dilahirkan dari perut Ibu Melayu ? malahan masjid tempat beliau beri tazkirah itu (jika boleh dikatakan tazkirah) sendiri namanya Kg Melayu Subang.
Azmir Mustapha ini sebenarnya sudah benar- benar jadi melampau dan tak kenal bayang sendiri.. bukan setakat dalam lakonan sahaja, beliau telah jadi buta dizaman Islam di Malaysia semakin diakui oleh dunia, Azmir yang berjubah ala jubah yahudi itu juga mengkritik seluruh sistem pentadbiran negara dan rukun negara dengan mengatakan semuanya tidak Islam termasuk tidak ada satu pun sekolah agama yang benar- benar Islam.. apakah maksud sebenar azmir menuduh dan mendakwa sebegitu adakah beliau ingin lebih popular daripada Bob Lokman..   
Janganlah rasa orang Islam dan pemimpin Islam lain tak cukup Islam berbanding diri sendiri.. cukuplah menjadi Pak Kadok yang beranggapan beliau lebih pandai daripada orang lain. Memanglah tidak ada negara Utopia di dunia ini jauh sekali negara yang benar- benar mampu menjadi negara Islam kehendak agama dengan sempurna tanpa cela.. Kalau diikutkan memang panjang lagi nak maki hamun ‘Ali Setan’ ni tetapi... menghormati bulan Ramadhan aku pendamkan dulu, tunggu apa perkembangan tindak tanduk beliau seterusnya..

1 ulasan: