clixsense

Selasa, 14 Jun 2011

PAS bukan Islam..

Parti Islam Semalaysia sepatutnya disebut PIS tetapi entah mengapa ia terus dikekalkan sebagai PAS. Sepatutnya parti yang ditubuhkan oleh puak agama serpihan parti UMNO ini perlu jelas dari awal lagi bukan sahaja matlamat perjuangan tetapi juga jitu dalam menjenamakan nama parti.
PAS pada awalnya menjadi landasan perjuangan orang Melayu Islam mendapat sokongan meluas di kawasan majoriti Melayu di kampung -kampung akhirnya berjaya menembusi kawasan bandar dan disokong oleh berbilang kaum terutama kaum cina. PAS sudah nampak perubahan tanggapan oleh orang bukan Islam. 
Hari ini kita sudah biasa melihat pemimpin PAS memakai pakaian yang dulunya dikatakan tidak Islamik, meniru kafir dan memakai songkok bukan budaya orang Islam. Hari ini kemewahan dan harta dunia bukan lagi daki dan najis dunia kerana ianya perlu direbut oleh orang Islam, mencari harta dunia bukanlah bertentangan dengan ajaran Islam. Hari ini berkawan dengan bukan Islam tidak menjadi kesalahan sebagaimana haramnya UMNO-MIC-MCA satu masa dulu dan pelbaga lagi tuduhan semberono untuk menunjukkan bahawa hanya PAS yang mampu mentadbir sebuah negara Islam.
Semua itu kerana apa.. kerana inginkan sokongan rakyat, ingin berkuasa sedangkan UMNO pernah memberi peluang untuk membawa semangat Islam semasa bersama BN suatu masa dulu dan hingga kini UMNO tidak menolak untuk bekerjasama dengan PAS sekiranya PAS benar- benar ingin memberi manfaat kepada agama, bangsa dan negara tetapi sekiranya PAS menolak itu hanya keyakinan dan syok melampau parti PAS bersama PR yang terlalu yakin mengusai Putrajaya sebagaimana yakinnya Anwar Ibrahim merampas kerusi Perdana Menteri pasca pilihanraya 2008.
PAS sebenarnya tidak lagi perlu dihormati sebagai pengimbang kuasa yang membina untuk ummat Islam Malaysia, hanya UMNO yang akan muncul sebagai parti dominen yang mengutamakan melayu Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan