clixsense

Ahad, 12 Jun 2011

Red Warrior kalah final piala FA : Angkara angkuhnya PAS Kelantan..

Cubaan untuk membawa pulang piala FA ke Kelantan tahun ini gagal lagi selepas Red Warrior kecundang pada kali pertama ditangan Selangor dua tahun lalu, pada 2011 ini wira merah dikecewakan pula oleh Terengganu. Pada 2009 dulu kita turut berada di Stadium Bukit Jalil untuk melihat bagaimana pasukan yang dibentuk pertama kali oleh Tan Sri Annuar Musa melangkah pantas ke perlawanan akhir. Pada ketika itu  kain rentang memuji kejayaan Annuar Musa dibawa ke stadium dan berjaya ke perlawanan akhir pula adalah bonus yang cukup bermakna kepada negeri kelantan. 
Seperti juga respon kepada kekalahan pertama yang pernah kita suarakan dulu.. kali ini perkara yang sama juga masih berlaku kepada penyokong pasukan. Penyokong pasukan Kelantan masih bermain politik dan tetap dengan perlakuan kekampungan apabila masih membawa begitu banyak bendera PAS ke dalam stadium, memang diakui bahawa kerajaan itu diperintah oleh PAS tetapi penyokong yang tolol masih tidak faham dan tidak dapat menerima bahawa tulang belakang dan seluruh jentera pengurusan adalah pemimpin UMNO. Dalam mendidik penyokong agar hanya membawa bendera negeri sahaja ke stadium seolah tidak dipedulikan biarpun berkali- kali nasihat disuarakan oleh Annuar Musa tetapi perkara kurang cerdik itu terus juga berlaku seperti mendapat galakan oleh Nik Aziz sendiri.
Kalau pada kekalahan pertama dulu kita lantang mengatakan gelagat penyokong Kelantan turut menyumbang kepada kekalan itu, pada kali ini juga kita tetap mengatakan penyokong Kelantan tetap dengan perangai sama malahan kali ini kelakuan mereka mencampakkan mercun ke gol pasukan Terengganu adalah balasan tuhan untuk seluruh pasukan, kita berani mengatakan demikian adalah kerana gol yang dihasilkan pasukan penyu adalah dalam minit tambahan atas insiden mencampak mercun, itulah yang dikatakan 'hukum karma'.
Pada final 2001 ini juga masih banyak bendera PAS yang dibawa seolah- olah Red Warrior itu adalah jentera PAS hinggakan disudut mana pun kamera dihalakan akan kelihatan bendera hijau bulat berkibaran, di fikiran mereka perlawanan akhir ini antara Kelantan negeri PAS dan Terengganu negeri BN. Mungkin kita tidak mahu mempolitikkan kegembiraan Sultan Muhammad v yang nyata gembira bila Kelantan mendahului Terengganu tetapi kita bleh bayangkan begitulah juga perasaan Menteri Besarnya.
Nik Aziz dan kerajaan negeri juga sebenarnya begitu yakin kemenangan Kelantan sudah dalam tangan, perasaan yakin itulah menyebabkan beliau bersetuju memberikan cuti umum pada keesokkan harinya walaupun perlawanan belum dimulakan, kelam kabutlah sesetengan ibu-bapa yang kena berpatah balik bila dapat tahu asrama sekolah anak mereka meneruskan cuti sehari lagi hingga ada yang kena berpatah semula ke sekolah dan ada juga anak yang bersedih jika tidak diambil semula oleh keluarga.
Satu pengajaran barangkali juga kata orang kelantan 'pade denge muka puak- puak PAS Kelate' kerana jadi jaguh buta semangat kesukanan apabila membawa bendera hijau lumut dalam stadium, 'pade muka Nik Aziz' kerana tak jadi bersorak dan mengaku Red Warrior tu atas usaha beliau dan kerajaan negeri, 'pade muka Kerajaan negeri' sebab terlalu sombong bila awal- awal lagi dah bayangkan kemenangan dan beri cuti peristiwa. 
Satu tindakan yang amat matang dan jarang diperlihatkan oleh sultan atau raja negeri adalah reaksi Sultan Mizan yang bersahaja, tidak kelihatan sedikit pun kebangaan atau keriangan walaupun negerinya menang, mungkin juga kerana beliau meletakkan diri sebagai YDP Agong yang tidak boleh kelihatan memihak kepada mana- mana negeri biarpun seluruh keluarga beliau yang ada bersama tidak dapat menyembunyikan kegembiraan. Dan penyokong Terengganu pula tidak mengibarkan bendera BN walaupun negerinya dapat mengalahkan negeri yang dikuasai PAS jika itulah yang disimbolikkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan