clixsense

Khamis, 23 Jun 2011

Pakatan Ahzab... DAP menghina Sarawak.

Sebenarnya kita kena akui bahawa songkok itu bukan milik orang Islam sahaja kerana itulah parti PAS tidak ragu- ragu mendakwa songkok hanyalah budaya bangsa, PAS dengan jelas tidak suka memakai songkok, mereka melabelkan songkok adalah UMNO disebabkan itu PAS memilih kopiah untuk acara rasminya walaupun memakainya dengan persalinan baju Melayu menjadi tak kena tapi itulah PAS.. mereka melawan apa saja budaya UMNO manakala DAP pula masih menganggap songkok itu bercirikan Islam walaupun mereka tahu bahawa rakyat Indonesia yang berbilang agama memakai songkok dengan segak, India tidak mempersoalkan penggunaan songkok dikalangan atasan mereka, Russia pula menaikkan taraf songkok sebagai pakaian tentera dan acara rasmi begitu juga Nepal dan beberapa negara Eropah Timur.
Acara pembukaan persidangan Dun penggal pertama ke 17 telah membuka mata bukan saja rakyat Sarawak malahan juga seluruh rakyat Malaysia tetapi bagi sebahagian kaum cina perlakuan tidak memakai pakaian rasmi dewan untuk kesekian kalinya itu adalah kemenangan dalam menampilkan keangkuhan dan kuasa khasnya penyokong parti perkauman melampau DAP.
Perlakuan yang sangat tidak sensitif oleh 12 Adun DAP diketuai oleh Wong Ho Leng itu sepatutnya perlu di ambil perhatian oleh rakan PR terutamanya PAS yang sering mendabik diri sebagai parti pengamal Islam . Sebenarnya PAS adalah sebuah parti yang keliru dengan identitinya sendiri tetapi cukup berani mengharam dan mengkafirkan UMNO setaraf dengan ahli MCA dan MIC, PAS tidak segan silu mengiyakan pengakuan Lim Guan Eng menyamai Khalifah Umar Abdul Aziz, PAS boleh berdiam diri dalam kes – kes yang melibatkan penghinaan orang Islam sendiri semata- mata untuk menjaga hati rakan Pakatan Rakyat.
Hari ini sebuah negeri yang majoriti rakyatnya menganut agama selain Islam, negeri yang orang Melayunya minoriti tetapi diberikan kebijaksanaan oleh Allah hingga Berjaya menjadi ketua di Sarawak malangnya anugerah ini masih tidak lagi menimbulkan rasa bangga kepada PAS. Kebiadaban wakil rakyat pembangkang dari parti DAP sangat- sangat membuat kita rasa tercabar dan dihina bilamana semua semua wakil rakyat DAP tidak memakai pakaian istiadat dengan alasan bahawa pakaian bersongkok itu mempunyai ciri- ciri Islam. Timbul juga tanda tanya sejak bilakan DAP mementingkan agama dan jika ada apa agama yang ingin diperjuangkan mereka.. adakah Buddha, Tao, Kristian ataupun tidak beragama seperti Komunis.
Jika diterima alasan DAP itu sudah tentunya setiap rakyat tidak dapat lari dari pengaruh pakaian pelbagai agama dan bangsa termasuklah Adun Bukit Assek yang tidak menjaga susila itu. Bukankah selama ini semua Adun BN tidak menolak memakai pakaian beradat termasuklah oleh rakan mereka sendiri, rakyat tentu masih ingat tentang sambutan Tahun Baru Cina dan Yee Sang yang turut melibatkan semua pemimpin Malaysia termasuklah Menteri Besar Kelantan, benarkah dengan memakai pakaian bercirikan kecinaan menyebabkan pemakainya akan menjadi cina.
Dimanakah PAS sebagai rakan akrab dan kumpulan paling layak membuat teguran kepada DAP, mengapa DAP sahaja yang engkar sedangkan empat wakil rakyat PKR dan seorang wakil bebas tidak keberatan mengikut adat dan peraturan dewan. Kita juga kesal kerana kepimpinan DAP pusat tidak menegur atas sikap ahli mereka. Jika begitulah keadaannya kita tidak hairan mengapa PAS boleh mengorbankan matlamat Negara Islam yang menjadi asas penubuhan ianya tidak lain hanya disebabkan desakan DAP. DAP sebagai parti terjemahan PAP dari Singapura memang bencikan apa saja yang berkaitan dengan Islam walaupun ia cuma songkok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan