clixsense

Sabtu, 4 Jun 2011

Negeri Kecil Gua Musang di buli Kerajaan Kelantan..

Gua Musang satu- satunya daerah di Kelantan yang berjaya menampilkan personaliti sebagai negeri kecil di dalam negeri atau dengan kata lain sebuah Jajahan berdikari dan boleh menguruskan daerahnya sendiri dengan kawalan minima daripada pentadbiran negeri di Kota Bharu.
Gua Musang mempunyai rajanya sendiri yang juga mempunyai pengaruh dan kepatuhan rakyat yang ketara kepada setiap kata-kata dan kemahuannya, Tengku Razaleigh Hamzah sudah membuktikan bahawa beliau adalah raja di Gua Musang yang disayangi, beliau yang telah berkubu kuat di Gua Musang boleh membawa rakyatnya kemana sahaja yang diingininya. Dengan pengalaman menjadi ahli Parlimen Gua Musang selama 36 tahun iaitu bermula pada tahun 1974, Tengku Razaleigh mendapat kesetiaan yang tulen daripada masyarakat orang asli, dipertuan oleh orang Melayu dan dihormati oleh orang Cina yang ramai di Galas, dengan karisma yang dimiliki itu Tengku Razaleigh adalah aset penting kepada parti politik yang disertainya hanya semata- mata kerana rakyat bukan memilih parti tetapi memilih batang tubuh beliau.
Sebagai Parlimen yang sekian lama menjadi benteng terkuat kepada kerajaan pusat, Gua Musang mendapat perhatian yang istimewa dalam membangunkan kawasannya. Dengan adanya hospital, pasar raya, stesen keretapi, jalanraya yang dinaik taraf, balai polis yang lengkap, kem tentera yang strategik, masjid biru yang tersergam, agensi kemajuan tanah KESEDAR dan pelbagai kemudahan membolehkan Gua Musang menjadi wilayah yang penting dan boleh membangunkan ekonominya dengan cara tersendiri. Gua Musang juga boleh diibaratkan seperti sebuah negeri kecil yang bersatu dengan kemenangan tiga calon BN iaitu Nozula Mat Diah di Paloh, Mat Yusoff Ab Ghani di Nenggiri dan Ab Aziz Yusoff di Galas telah melengkapkan menteri kanan yang akan membantu Tengku Razaleigh mentadbir negeri kecilnya.
Rakyat Gua Musang sebahagian besarnya tidak memerlukan mereka ke bandar Kota Bharu atas urusan ekonomi atau berlibur, mereka boleh saja memilih Cameron Highlands, atau bandar bandar lain dinegeri Pahang dan beza masa yang tidak banyak sekiranya terus ke Kuala Lumpur, itulah antara keistimewaan Gua Musang yang berstruktur bukit batu kapur di Kelantan.
Namun langit tidak selalu cerah kepada negeri kecil Gua Musang, sudahlah sekian lama warganya merungut dengan kualiti komunikasi yang kurang memuaskan di zaman IT ini. Gua Musang juga terpaksa berhadapan dengan pentadbir dari Kota Bharu yang rancak mencabul hasil bumi dan hutan di Gua Musang. Tengku Razaleigh yang seolah hilang penaung selepas peralihan Kesultanan Kelantan yang kontroversi terpaksa mengerahkan semua menteri kanannya untuk menjadi benteng kepada serangan Menteri Besar dan kroni mereka menebang hutan, larikan balak, angkut tanah bukit dan membuka ladang sewenangnya. 
Orang asli Gua Musang sangat marah dan bersama menuntut penjelasan Menteri Besar atas pencerobohan yang melampau di Lojing oleh tauke- tauke cina dari negeri luar, mereka juga mempersoalkan peserta ladang rakyat yang terdiri daripada orang luar Gua Musang, rakyat Gua Musang semakin terancam dengan pembinaan kediaman yang mewah dan tidak mungkin disediakan kepada penduduk tempatan sekiranya harga sebuah banglo paling murah adalah RM1 juta dan rumah sebuah dengan keluasan 900 kaki persegi setinggi RM300 ribu iaitu satu jumlah harga yang menyamai lokasi terpilih di Kota Bharu.
Kemarahan rakyat Gua Musang kepada kerajaan negeri penaung di Kota Bharu adalah mesej yang jelas menggambarkan betapa rakyat Gua Musang marah dan dizahirkan dikertas undi setelah runggutan mereka tidak dipedulikan. Rintihan rakyat Gua Musang ini semakin mendapat simpati seluruh negeri, ia seharusnya menyedarkan Menteri Besar yang sedang tidur di Kota Darulnaim. 
Syarikat besar yang rakus membotakkan hutan Gua Musang bersama kroni, ahli parti PAS yang mengisi senarai peserta ladang rakyat, pengambilan tanah dan pembinaan kediaman untuk dijual kepada orang luar, hilang rasa hormat kepada Raja Gua Musang adalah antara perkara - perkara yang benar- benar membuat penduduk Gua Musang rasa dihina dan dikhianati oleh Kerajaan Kelantan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan