clixsense

Selasa, 12 Julai 2011

Kemewahan broker BN dan kejayaan PR menyubur rasuah dalam pilihanrayaa.

Bertemu dan berbual dengan seorang mastermine underground membuat kita tidak dapat menolak satu kaedah penting yang boleh menentukan kejayaan sesebuah parti politik dalam sesuatu pilihanraya. Bagi parti BN, malam terakhir adalah malam untuk mereka memilih antara kemenangan calon atau kekayaan peribadi terutama bagi yang memegang portfolio pengundi luar atau broker atas pagar. Kepercayaan bos mereka kadangkala dikhianati, di waktu terakhir ini ratusan ribu malahan boleh mencapai jutaan wang tunai untuk membeli undi berada di tangan mereka. Wang yang seharusnya sampai kepada sasaran tidak mencukupi, berkurang atau tidak sampai langsung, inilah satu sebab terjadinya peti undi mewah, sederhana atau peti undi boikot. bagi peti undi yang tidak berfungsi bermakna peruntukan untuk peti undi tersebut telah menjadi habuan seseorang dan peti undi yang aktif bermakna ia menerima apa yang diarahkan oleh ketua. Satu perkara yang sukar hendak ditangani adalah sifat jujur dan kepercayaan terutama bagi calon yang ghairah untuk menang, calon tersebut jadi mabuk dan tidak sedar adanya tikus sedang membaiki labu dalam partinya.
Perancang gerakan rahsia tersebut juga mengakui bahawa parti PR sama ada PAS yang mendakwa sebagai parti bersih rasuah sebenrnya lebih ke depan dan menyediakan habuan yang lumayan sehingga sanggup memberi sogokan kepada jentera lawan agar tidak terlalu aktif. Diakui bahawa PR mempunyai peruntukan untuk pilihanraya dalam nilai lebih besar disebabkan sebelum ini mereka hanya memikirkan perbelanjaan pilihanraya dan bukan janji pilihanraya, PR terutama PAS tidak perlu menghabiskan wang untuk pembangunan sebaliknya mereka menyalurkan peruntukan untuk pilihanraya sahaja. Satu pujian kepada jentera bawah tanah PAS adalah mereka rela habis wang, mereka lebih jujur dalam menyampaikan wang yang dikatakan rasuah pilihanraya itu sampai ke sasaran, PAS mempunyai ahli yang setia dan taksub untuk melihat kemenangan daripada merebut wang peruntukan kepada peti undi untuk diri dan keluarga.
Inilah yang membezakan politik wang BN dengan PR/ PAS. Parti BN mempunyai jentera pengagihan wang mereka yang mementingkan diri tetapi rela membolot semua wang dengan alasan mengurangkan rasuah dan biarlah parti tewas dengan terhormat. Manakala PR / PAS pula bertuah kerana berjaya tarbiahkan jentera penyogok wang mereka agar ikhlas dan menunggu balasan pahala daripada tuhan dengan cara menyampaikan wang membeli undi kepada sasaran sebanyak mungkin, dengan harapan semua pengundi merasa wang sogokan / rasuah dengan keyakinan bahawa diri terbebas dari wang tersebut, mereka ini akan rasa kepuasan yang sebenar bila parti menang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan