clixsense

Rabu, 20 Julai 2011

Tayangan Perhimpunan Haram ; PDRM mengundur langkah.

PDRM akan menayangkan rakaman video berhubung perhimpunan haram 9 Julai 2011 kepada media di Dewan Theatrette Bukit Aman dalam minggu ini. Sehubungan dengan itu pihak polis mengalu- alukan bukti video dari sesiapa sahaja yang mempunyai bukti rakaman pada hari tersebut. DAP sudah menyatakan akan menyerahkan video dalam masa terdekat. Timbalan Presiden DAP Dr Tan Seng Giaw turut mengatakan bahawa bukti video yang akan diserahkan adalah juga yang telah disiarkan di You Tube, beliau juga menyatakan bahawa bukti dalam You Tube itu sebenarnya sudah memadai untuk PDRM buat siasatan. PAS pula sudah menegaskan tidak akan menyerahkan bukti video kepada pihak PDRM tetapi akan menyerahkan kepada SUHAKAM atas alasan tidak mempercayai ketelusan pihak PDRM, Timbalan Presiden PAS, Muhamad Sabu menggambarkan banyak rakaman yang dibuat oleh ahli perhimpunan, dan beliau juga bersetuju dengan langkah oleh PDRM. Manakala Ketua Penerangan Perkasa, Ruslan Kassim bersedia menyediakan 'saksi mata' sekiranya diminta oleh PDRM.
Dari sudut pandangan satu pihak PDRM telah kalah dalam perang psiokologi dengan pihak pendemonstrasi, PDRM tidak punya jentera IT untuk melawan balik apa yang dipaparkan dalam You Tube dan tohmahan dalam alam siber. Timbul pertanyaan sejauh manakah jentera penangkis Siber wujud di Jabatan Polis atau KDN sendiri. PDRM telah mengambil tindakan mengundur ke belakang sambil membela diri sendiri dalam membuktikan mereka di pihak yang benar. Sebenarnya di kalangan ahli perhimpunan haram sendiri mereka sedar dan tahu bahawa PDRM bertindak betul tetapi untuk memburukkan jentera kerajaan BN mereka mengada- adakan keburukan dan mendedahkan rakaman yang berat sebelah iaitu tindakan balas balik oleh PDRM selepas di provokasi. Bagi peserta himpunan pula, mereka sebenarnya tahu bahawa kesalahan adalah di pihak mereka.. Walau dengan alasan apa sekalipun dalam hati kecil mereka akui bahawa mereka yang bersalah. Pengalaman dalam Pilihanraya kecil Ijok satu masa dulu juga membuktikan PDRM sebolehnya tidak mahu bertindak keras dan diluar arahan bila mana saya telah melakukan kekerasan dan membaling objek, selepas itu saya dikepung oleh FRU dengan belantan tetapi saya tidak melawan dan memberi kerjasama akhirnya saya tidak diapa- apakan. 
PDRM sepatutnya tidak melatah dan kerajaan mestilah bertegas tentang peranan neutral PDRM pada hari tersebut. Mungkin PDRM boleh mengambil pelajaran daripada pendekatan tegas oleh pasukan keselamatan negara maju yang tidak tunduk kepada mana- mana desakan oleh mana- mana pihak.. Mereka akan dilihat oleh orang awam sebagai institusi yang benar- benar menguatkuasakan undang- undang, dengan itu PDRM tidak akan diserang secara maya dan terangan atas alasan menyerang parti pemerintah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan