clixsense

Selasa, 26 Julai 2011

Biometrik alat ghostbuster yang ditakuti PR

Biometrik ? .. oh rupa- rupanya alat kecil yang digunakan di bank- bank, pejabat pendaftaran dan pejabat- pejabat tertentu yang memerlukan kita menekap jari itu di namakan biometrik... Selepas pengumuman PM untuk memberi peruntukan kepada SPR bagi menyediakan sistem berkenaan ia telah mempopularkan alat canggih terkini itu. Apa yang kita tahu Biometrik adalah alat untuk mengesahkan biodata pemilik My Kad melalui pengesahan cap jari. Ini bermakna seseorang yang akan mengundi pada pilihanraya ke 13 nanti tetap mesti membawa pengenalan diri untuk mengesahkan tuan punya jari tersebut. Apakah yang diheboh dan dirisaukan oleh penentang penggunaan Biometrik ? Bukankah penggunaan ini telah menambahkan lagi kepada pengesahan pengundi kepada dua alat iaitu My Kad dan ibu jari.
Jadi kenapa PR tidak bersetuju dengan penggunaan alat tambahan SPR ini ? Adakah mereka telah tertutup ruang untuk membawa My Kad lebih dari satu pada tempat yang berlainan pada hari mengundi itu.. Jelas BN tidak gerun dengan kaedah tambahan ini malahan BN juga percaya 'pengundi hantu' sebenarnya jika ada mereka itu memihak kepada PR.
Ohh.. rupanya PR ada alasan yang sungguh ke depan dan tidak terfikir oleh orang yang tidak punya rasa curiga yang melampau. Masalahnya adalah 'pengkalan data'. Pengkalan data bermakna pusat yang memberi maklumat kepada biometrik tersebut.. kelakar pun ada.. logik yang melampau pun ada. Siapa yang tergamak menafikan data oleh Jabatan Pendaftaran ? Siapa yang begitu pintar mengubah maklumat pada urat jari dengan tepat untuk pengundi yang ramai... dan siapa pula yang jadi pak tolol untuk menukar My Kad pengundi bagi di samakan dengan maklumat pengkalan data ? Walaupun kita masih boleh berfikir bahawa penipuan berbelit dan banyak karenah itu boleh dibuat dengan usaha bersungguh- sungguh tetapi siapa yang berani jamin bahawa tangan ahli UMNO mesti mengundi dacing dan siapa berani menafikan ada ahli PAS sudah memangkah BN ? Rasanya tidak berbaloi jika penipuan canggih berisiko terbongkar itu dipaktikkan oleh Kerajaan.
Kenapa begitu tinggi perasaan curiga dan takutkan bayang- bayang menguasai pemimpin PR. Pemimpin PR sentiasa mencari alasan dan kes agar dilihat lebih baik dari BN. PR masih mempertahankan cara penggunaan dakwat celup jari pengundi. Cara ini diamalkan di Indonesia, Filipina juga Afghanistan, ramaikah yang mengakui pilihanraya negara tersebut lebih adil dan bebas dari penipuan ? Dan tidakkah ia masih dipersoalkan kerana dakwat tersebut boleh menghalang wudhuk walaupun dikatakan ia meresap air tetapi masih ada yang percaya Tatoo yang diharam oleh Islam juga meresap air.Tiga negara yang menggunakan dakwat tersebut dalam banyak perkara tidaklah semaju Malaysia dan negara tersebut sentiasa bergolak, tidak aman daripada pertikaian setiap kali pilihanraya. Kenapa negara- negara maju yang lain tidak menggunakan kaedah mencelup jari.. adakah Malaysia terlalu banyak penipuan dan pengundi hantu tetapi hantu yang dikatakan wujud itu tidak pernah berjaya dibuktikan oleh penuduhnya. Bawa saja nama hantu itu kepada pihak SPR untuk pemutihan sekiranya ada. Sekiranya ada pengundi hantu hingga mempengaruhi kemenangan calon ia boleh dilaporkan dan dibuktikan hingga dapat membatalkan kemenangan sesuatu pihak. Tetapi kenapa tidak dilakukan oleh pihak yang mendakwa ?
Bagi kita penggunaan Biometrik adalah semata- mata untuk mengukuhkan dakwaan bahawa SPR tetap adil dan gesaan menggunakan dakwat pencelup jari adalah cara terkebelakang untuk masyarakat yang mengamalkan penipuan secara meluas tetapi SPR sentiasa membuka talian semakan daftar pemilih.. semaklah tempat memilih dengan nombor MY Kad sesiapa pun yang kita ragui dan tangkaplah hantu itu kalau bukan kita sendiri sebenarnya memelihara hantu atau menjadi hantu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan